Helsefremmende barnehage

Regnbuen barnehage har i mange år vært opptatt av helsefremmende arbeid og ble i 2018 godkjent som en helsefremmende barnehage. De nasjonale føringene for helsefremmende arbeid er at barnehagen skal fremme gode vaner ved at barna får oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse.

Bevegelsesglede og fysisk aktivitet:

Fysisk aktivitet er viktig for barns trivsel, læring, glede og motorisk utvikling. I tilegg har det stor betydning for ivaretakelse av helse også senere i livet. Personalet skal være aktive og tilstedeværende og støtte og utfordre barna til kroppslig lek. Vi er stort sett ute 2 ganger per dag i all slags vær året rundt. I tilegg er vi mye ute på turer i nærmiljøet. Vi legger opp til varierte aktiviteter i og utenfor barnehagen som for eksempel ski, skøyter, sykling, aking,regeleker, hinerløyper etc. Førskolebarna deltar også på svømmeopplæring. 

 

Matglede og matkultur:

Måltidene er en viktig del av hverdagen i barnehagen og utgjør en stor del av barnas kosthold. Hos oss vil vi fremme god helse og gode vaner gjennom å ha et reflektert forhold til kosthold og ernæring. Vi jobber etter helsedirektorates nasjonale retningslinjer for mat og måltider i barnehagen. Måltidene skal bidra til måltidsglede, aktiv deltagelse, samtaler og fellesskapsfølelse. Det settes av god tid til måltidene i barnehagen. Måltidene gir oss gode muligheter til samtaler, fortelling og lesing av bøker. 

Vi serverer tre måltid i løpet av dagen; frokost-lunsj og frukt/grønt måltid. Minst en gang i uken serveres et varmmåltid (ofte fisk). De får ekstra lettmelk eller vann til måltidene og ellers er det vann som er tørstdrikk. 

Regnbuen barnehage er en 5 om dagen barnehage. Det vil blant annet si at vi serverer frukt/grønt til alle måltider.

Vi tar ofte med mat ut på tur og noen ganger tilbreder vi også maten ute. 

I løpet av året har vi mange tilstelninger som bursdagsfeiring og andre markeringer. Her prøver vi i utgangspunkt å tilby et sundt alternativ som for eksemel smoothie, fruktspyd eller yoghurt.

Vi er opptatt av bevisstgjøring rundt bærekraftig utvikling og hva det innebærer. F.eks drar vi på bærturer, sopptur, vi planter og sår sammen med barna og vi er bevisste på matsvinn og gjenbruk. 

 

Sosialt velvære og psykisk helse - Inkluderene barnehagemiljø

Barnehagen har fra 2019 - 2021 vært med på den nasjonale satsningen "inkluderende barnehagemiljø og skolemiljø" hvor hovemålet er barnehager og skoler uten mobbing og krenkelser. 

Vi mener grunnmuren for dette arbeidet legges gjennom å bidra til utviking av barns sosiale ferdigheter. Barna må gjennom sosialt samspill erfare og lære hvordan en får venner og hvordan en kan fungere på en positiv måte i samfunn og fellesskap. Et barn som kan samhandle godt med andre kan både tilpasse seg fellesskapet og være en synlig deltager som hevder sin plass. 

Det å kunne bygge og opprettholde et inkluderende barnehagemiljø krever ansatte som er engasjerte, kompetente og handligsdyktige. Vi må vite hvordan vi konkret kan jobbe for å fremme vennskap, fellesskap og robusthet i barnegruppa for dermed kunne redusere risikoen for mobbing og krenkelser.

Barnehagen har egne planer for hvordan vi skal jobbe med forebygging av mobbing og krenkelser, samt handlingsplaner på hva vi skal gjøre hvis det skulle oppstå. Et godt samarbeid med foreldrene er avgjørende.

Satsningen har ført til økt bevisstehet hos ansatte, barn og foreldre på område. Vi har nå integrert et mer systematisk arbeid og dokumentasjon på det arbeidet vi faktisk gjør. Vi har laget et eget årshjul for inkluderende barnehagemiljø med ulike temaer som f.eks vennskap, gleding, framsnakking, meg selv og robusthet.