Natur, miljø og bærekraft

Natur og utelek er høyt prioritert hos oss i Regnbuen barnehage. Naturen er et naturlig lekerom hvor barna kan bevege seg friere enn innendørs og dermed få større fysiske utfordringer. Vi ønsker at miljøarbeid skal være en naturlig del av hverdagen i barnehagen og barna skal få kjennskap til bærekraftig utvikling. Dette innebærer blant annet at vi vil bidra til at barna skal utvikle glede og respekt for naturen. I tillegg vektlegger vi å gi barna erfaring med hvordan og hvorfor naturen skal ivaretas.

Barnehagen har satt følgende mål for arbeidet med natur, miljø og bærekraft:

- Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden

- Vi skal bidra til at barna blir glade i naturen og gi dem gode oppl3evelser med friluftsliv året rundt

I løpet av barnehageåret skal vi ha ulike tema knyttet til satsningsområdet. Barna skal f.eks. delta aktivt på kildesortering, få erfaring med gjenbruk, bidra til å redusere avfall og delta aktivt på planting og såing i barnehagen.

Barns medvirkning og naturlige forskertrang står høyt i kurs. De ansatte skal filosofere og undre seg sammen med barna og gripe tak i det som barna er opptatt av. Dette krever voksne som ser og tar utgangspunkt i barnas nysgjerrighet, interesser og forutsetniunger.

I Regnbuen har vi kursing og utstyr fra forskerfabrikken, med mål om å øke interessen for realfag hos barn og unge. Her er språk og tallforståelse sentralt.  Dette er integrert i det pedagogiske arbeidet året rundt og tilnærmingen skjer gjennom lek, eksperimenter og forskning.