Visjon og verdisyn - "Hos oss trives ditt barn - trygghet, annerkjennelse, omsorg"

I Regnbuen barnehage jobber vi for at alle barn skal oppleve trivsel og trygghet i hverdagen. Dette er grunnleggende elementer for alle områder av barns utvikling. Vi har som mål at alle barn skal oppleve vennskap. Det å bli trygg på egne følelser, utvikling av empati og å vise omsorg for hverandre står sentralt i dette arbeidet. De ansatte skal støtte og veilede barn som trenger det inn i leken og fellesskapet. Gjennom de ansattes holdninger og handlinger skal våre kjerneverdier komme til syne:

Trygghet og omsorg

- kvalitet i relasjonene mellom barn og voksne

Kvaliteten på relasjonen mellom barn og voksne er avgjørende for barnas emosjonelle trygghet. En god tilknytning skal prioriteres høyt hos oss fordi grunnlaget for barnets allsidige utvikling dannes gjennom gode relasjoner som skaper tillit og trygghet.

God selvfølelse gjennom mestring og selvstendighet

Selvfølelse handler om hvordan vi personlig bedømmer vår egenverdi, og dette henger sammen med hvordan andre responderer på våre egenskaper og handlinger. Opplevelsen av mestring og selvstendighet, samt følelsen av å ha en positiv innflytelse på fellesskapet i barnehagen, bidrar til å styrke det enkeltes barn selvfølelse. De ansatte skal støtte og oppmuntre barna til å prøve selv gjennom å legge til rette for balansegangen mellom utfordringer og ferdigheter i hverdagen. Det skal være fokus på framsnakking og barnas gode sider. Vi skal se den enkelte og legge til rette ut i fra alder, modning og ferdigheter slik at alle har noe å strekke seg mot på en positiv måte.

Anerkjennelse og gjensidig respekt

Anerkjennelse handler om å kunne sette seg inn i og bekrefte andres perspektiv. Hvordan vi snakker med hverandre har stor betydning for hvordan annerkjennelse og respekt blir ivaretatt i barnehagen. Hos oss skal barna oppleve trygghet gjennom å bli sett som den de er, og oppleve at alle er en viktig del av fellesskapet. Vi skal være lydhøre ovenfor barna og ta dem på alvor. Det skal være aksept for at barna uttrykker og eier sine meninger og følelser, og at de voksne skal lytte og vise forståelse. Gjennom anerkjennende holdning som innebærer lydhørhet, aksept og forståelse, legger vi grunnlaget for en gjensidig respekt i relasjon med barna.

Klare og trygge rammer i hverdagen

Godt utarbeidete rutiner og tydelige grenser er av stor betydning for at barna skal trives og oppleve trygghet i hverdagen. Derfor er det viktig for oss å være tydelige på hva som aksepteres og ikke i fellesskapet.  I denne sammenheng handler det mye om å være bevisst på å gi barna tilbakemelding på deres handlinger og å sette ord på opplevelser i hverdagen. Barna lærer seg å mestre ulike sosiale situasjoner blant annet gjennom å få erfaring med at de har flere valg, og at valgene de tar påvirker andre.

Humor

Latter og glede står sentralt i vårt verdisett. Gjennom lek og moro styrkes samholdet og arbeidsmiljøet i barnehagen, og det er viktig for oss at barna opplever ansatte som både kan tøyse og leke.